فلز روی در گالوانیزه گرم

آماده سازی سطح فولاد در گالوانیزه گرم
آماده سازی سطح فولاد در گالوانیزه گرم
۳۰ام خرداد ۱۴۰۲
مشخصات شیمیایی مذاب روی
مشخصات شیمیایی مذاب روی
۲۲ام مرداد ۱۴۰۲
نمایش همه

فلز روی در گالوانیزه گرم

فلز روی در گالوانیزه گرم
5/5 - (2 امتیاز)

فلز روی در گالوانیزه گرم

فلز روی در گالوانیزه گرم ،روی با علامت اختصاری Zn، یک فلز براق با رنگ سفید متمایل به آبی و عضو گروه ۱۲ جدول تناوبی است. روی یک عنصر فراوان محسوب شده و در رتبه بیست و چهارم فراوان ترین عناصر پوسته زمین قرار دارد. عدد اتمی این عنصر ۳۰ و جرم مولی آن ۳۹/۶۵g/mol است. روی در حالت فلزی خود و در دماهای پایین یک ساختار مکعبی مرکز پر (bcc) یا آلفا دارد که در دمای ۱۳oC به ساختار شش وجهی فشرده یا بتا تبدیل می شود. این فلز در دمای اتاق نسبتاً شکننده است، اما با حرارت دهی تا دمای حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰oC خاصیت چکش خواری آن افزایش می یابد.

نقطه ذوب و جوش روی بسیار پایین است، به ترتیب ۴۱۹ و  ۹۰۷oC. چنین نقطه جوش پایینی اساس تولید روی به روش های پیرومتالورژیکی بحساب می آید.

فلز روی در گالوانیزه گرم ،روی از نظر الکتروشیمیایی از آهن منفی تر است. این فلز با توجه به مقاومت به خوردگی بالا در محیط های گوناگون به عنوان یک پوشش مقاوم به خوردگی در صنایع تولید آهن و فولاد بکار برده می شود. کاربرد روی به عنوان پوشش محافظ به گذشته های دور بازمی گردد و گالوانیزه گرم قطعات فولادی توسط روی برای بیش از ۱۵۰ سال به عنوان یک فرایند صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. روی در تماس با آهن و در شرایط اتمسفری چندین لایه کربنات روی تشکیل می دهد که تا چندین دهه ازسطح فولاد در برابر محیط های خورنده قوی محافظت خواهد نمود.

برخی از خواص فیزیکی و مکانیکی روی فلزی در جدول زیر آمده است:

فلز روی در گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم سانتریفیوژ ،شرکت پارس پوشش با استفاده از تکنولوژی جدید سانتریفیوژ در بالای مذاب گامی موثر در پوشش دهی گالوانیزه گرم  قطعات ریز و رزوه دار برداشته است. این تکنولوژی برای اولین بار توسط شرکت پارس پوشش در ایران اجرایی شده است.

شرکت پارس پوشش تولید کننده و تامین کننده انواع پیچ و مهره با پوشش های داکرومات و گالوانیزه اتصالات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی،برق و …