جنس و متریال پیچ و مهره

جنس و متریال پیچ و مهره

جنس و متریال پیچ و مهره برای ساخت و تولید پیچ و مهره بر حسب میزان مقاومت و کارایی آن ها می توان از متریال های گوناگونی استفاده نمود. به همین دلیل پیش از خرید پیچ و مهره می بایست بنا به محل مورد استفاده از آن ها خرید خود را انجام داد تا کیفیت و مقاومت مناسبی را داشته باشد.

به منظور تولید پیچ و مهره از مواد اولیه گوناگونی مانند کربن ، فولاد ، استیل ، تیتانیوم و حتی پلاستیک استفاده می شود که هریک از این مواد دارای ویژگی های خاص خود هستند. همچنین برای تولید پیچ و مهره می توان از ترکیب چند ماده اولیه استفاده کرد. علاوه بر این هریک از مواد اولیه که برای ساخت پیچ و مهره از آن ها استفاده می شود را می توان با گرید های مختلفی از آن ها استفاده نمود که دارای ساختارهای متفاوتی هستند.

به منظور آبکاری پیچ و مهره به جهت افزایش مقاومت در برابر عوامل مختلف از مواد دیگری برای افزایش مقاومت سطحی پیچ و مهره استفاده می شود که این مواد هم نیز جزئی از متریال های بکار رفته در پیچ و مهره محسوب می شود.برای خرید پیچ و مهره اولین و مهم ترین نکته ای که می بایست بدان دقت شود جنس آن می باشد که می تواند عامل تعیین کننده ای برای استحکام و مقاومت در برابر عوامل مختلف همچون خوردگی ، دما ، فشار و… باشد.

در این مقاله به برخی از مهم ترین متریال ها جهت ساخت و تولید پیچ و مهره اشاره می نماییم تا با دید بازتری بتوانید درباره خرید پیچ و مهره تصمیم گیری نمایید.

پیچ و مهره استنلس اسیتل

از ترکیب دو ماده اولیه فولاد با کربن کم و کروم با نسبت های مشخص می توان پیچ و مهره استنلس استیل تولید نمود. این نوع پیچ ها یکی از پر مصرف ترین انواع پیچ و مهره در بازار هستند که دلیل اصلی این موضوع کاربرد آن ها می باشد. از این پیچ و مهره در مکان های مرطوب که به سبب آن پیچ و مهره دچار خوردگی می شود استفاده می شود. به طور کلی این نوع از پیچ و مهره مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد.

از دیگر مزیت پیچه و مهره استنلس استیل می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر خراش های سطحی اشاره کرد که در برابر این موضوع دچار کاهش مقاومت نخواهد شد.

جنس و متریال پیچ و مهره

پیچ و مهره از جنس فولاد

از پر کاربردترین پیچ و مهره در صنایع می توان به  پیچ و مهره فولادی اشاره کرد. در صنعت تولید پیچ و مهره نیز از فولاد استفاده بسیاری می شود و به وسیله آن می توان پیچ و مهره سیاه و یا آبکاری شده با ماده اولیه زینک اشاره کرد. این نوع پیچ ها دارای گرید بندی های مختلفی با نام های HV ، ۱۰٫۹ و ۸٫۸ می باشد و کلاس های آن ها در چهار رده ۱۲٫۹ ، ۱۰٫۹ ، ۸٫۸ و ۵٫۶ تقسیم بندی می شوند. تمامی رده و گرید های پیچ و مهره فولادی به وسیله استاندارد بین المللی تقسیم بندی شده اند. برای شناخت گرید های ۸٫۸ و ۱۰٫۹ می توان به رنگ آبی و زرد کم رنگ (به ترتیب) دقت نمود که این رنگ ها ماده زینک می باشد که به منظور عدم زنگ زدگی بر روی پیچ و مهره فولادی استفاده می شود.

جنس و متریال پیچ و مهره

پیچ و مهره از جنس سیلیکون برنز

از ترکیب آلیاژهای مس و سیلیکون می توان اقدام به تولید پیچ و مهره سیلیکون برنز نمود. ساختار آلیاژی این پیچ و مهره ها به گونه ای است که در برابر خوردگی هایی که به وسیله املاح موجود در آب دریا حاصل می شود مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت. بنابراین از این نوع پیچ و مهره در سازه های دریای همچون کشتی و قایق ها و یا دکل های نفتی و لوله های زیر آب استفاده می شود. همانطور که مشخص است نام این نوع پیچ و مهره دارای اسم برنز می باشد اما به دلیل قیمت بالای این آلیاژ از مس به عنوان آلیاژ جایگزین برنز استفاده می شود.

جنس و متریال پیچ و مهره

پیچ و مهره از جنس آلومینیوم

با توجه به خواص منحصر به فرد آلومینیوم که به عنوان فلزی منعطف و سبک شناخته می شود و علاوه بر این دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است همانند پیچ و مهره استنلس استیل می توان در مواردی که شرایط به وقوع پیوستن خوردگی زیاد می باشد از این نوع پیچ و مهره ها استفاده نمود. این ماده علاوه بر این مقاومت بالایی در برابر خراش های سطحی دارد. پیچ و مهره های آلومینیومی را می توان به وسیله انواع مختلفی از آلیاژ آلومینیوم تولید نمود که از مهم ترین آن ها می توان به استفاده از ترکیب با آهن ، روی ، مس ، سیلیکون ، منگنز و… اشاره کرد که هریک از این مواد با نسبت های مختلفی با آلومینیوم ترکیب می شوند.استفاده از این آلیاژ ها در پیچ و مهره آلومینیومی مقاومت پیچ و مهره در برابر کشش ، فشار ، حرارت و… را بالاتر می برد.

جنس و متریال پیچ و مهره