ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

خدمات ابکاری فلزات اصفهان
خدمات ابکاری فلزات اصفهان
۱۷ام شهریور ۱۳۹۸
ابکاری گالوانیزه سرد
ابکاری گالوانیزه سرد اصفهان
۱۷ام شهریور ۱۳۹۸
نمایش همه

ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

4/5 - (1 امتیاز)

آبکاری گالوانیزه چیست ؟

آبکاری گالوانیزه گرم گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون به عملیاتی گفته می شود که طی آن عملیات  فلز روی به عنوان پوششی محافظ، بر روی فلز زیرین که عمدتا آهن و فولاد است، قرار می گیرد.

آهن و فولاد از جمله مواد جدایی ناپذیر از نظر تکنولوژی و پیشرفت صنایع در زندگی مدرن این دوران هستند و تنها خطری که آن ها را تهدید می کند، خطر زنگ زدگی ، خوردگی و اکسید شدن است.

برای مقابله با این خطرات و محافظت، فلزات را  ابکاری گالوانیزه می کنند. برای گالوانیزه کردن فلزات به طور کلی از دو روش  گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد (الکترولیز) استفاده می شود.

لایه گالوانیزه از فلزات در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.

 

ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

 

آبکاری گالوانیزه گرم چیست؟

 ابکاری گالوانیزه گرم یکی از قدیمی ترین روش های گالوانیزه کردن فلزات است که  تا کنون استفاده شده است.

در روش ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان قطعه فلزی مورد نظر را وارد محیطی که حاوی روی مذاب با دمای ۴۶۰ درجه سانتی گراد است ، می کنند تا قطعه مورد نظر کاملا در روی مذاب غوطه ور شود.

پس از آن قطعه مورد نظر را از وان روی خارج می کنند، آنگاه لایه روی، با اکسیژن و کربن واکنش انجام داده و سرانجام تبدیل به لایه ای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود.

همچنین پس از انجام ابکاری گالوانیزه گرم، بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی انجام شده و باعث تشکیل چندین لایه مرکب از آهن و روی ، می شود که از فلز پایه در برابر خوردگی و سایش و زنگ زدگی محافت می کند.

ضخامت لایه گالوانیزه در روش ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است.

ظاهر لایه روی در روش ابکاری گالوانیزه گرم ، مات و کدر و به رنگ توسی است و سطح یک نواخت و صافی ندارد.

 

ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان

 

 ابکاری گالوانیزه گرم و سرد چه تفاوت هایی دارند؟

 

– قطعاتی که به روش ابکاری گالوانیزه گرم ، پوشش داده می شوند، بیشتر برای استفاده در محیط باز و فضای خارجی مناسب هستند زیرا در ابکاری گالوانیزه گرم ، فلز روی یا زینک تا حدودی به درون آهن نفوذ می کنند؛ در نتیجه مقاومت فلزاتی که با روش گرم گالوانیزه شده اند، بسیار بیشتر از فلزاتی که با روکش ابکاری گالوانیزه سرد است.

– ضخامت لایه روی در روش ابکاری گالوانیزه گرم بیشتر و حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است در حالی که در روش ابکاری گالوانیزه سرد ضخامت لایه روی کمتر از ۲۵ میکرون است.

ابکاری گالوانیزه گرم برای محافظت از فلزات در برابر خوردگی و زنگ زدگی به کار گرفته می شود و قدرت محافظت بسیار بیشتری دارد.

اما گالوانیزه سرد با توجه به ضخامت کمتر لایه رویی که دارد ، تنها برای حفاظت از فلز در برابر زنگ زدگی استفاده می شود.

– پوشش روی در فلزاتی که دارای لایه گالوانیزه گرم هستند ظاهری مات و کدر و در فلزاتی که دارای پوشش گالوانیزه سرد هستند ظاهری براق و درخشان دارند.

 

کاربرد ابکاری گالوانیزه گرم :

 

از روش ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان بیشتر برای پوشش دهی قطعات مورد استفاده در فضای باز به کار می رود.

مثلا دکل های مخابراتی، دکل های فشار قوی برق، گارد ریل جاده ها، لوله های آب با ضخامت بالا و تیر های برق با روش ابکاری گالوانیزه گرم اصفهان پوشش دهی می شوند تا در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشند.