ابکاری فلزات اصفهان

ابکاری فلزات اصفهان

 

آبکاری فلزات چیست و فرایند آبکاری فلزات چگونه انجام می شود ؟ چه طور باید سطح فلز را برای انجام فرایند آماده کرد ؟ انواع آبکاری فلزات کدامند و چگونه می توان در خانه با وسایل ساده این کار را انجام داد ؟ چگونه باید الکترولیت مناسب را انتخاب کرد ؟ اینها سوالاتی است که قصد داریم در متن پیش رو به آنها پاسخ دهیم.

مواد ساخته شد از فلزات ، آلیاژها و سایر ترکیبات همواره در معرض خوردگی ، اکسیداسیون ، ضربه ، فشار ، سایش و سایر شرایط دشوار فیزیکی قرار دارند .

بسیاری از این مواد از مقاوت مناسبی در برابر این شرایط برخوردار نیستند در نتیجه توانایی برآورده کردن خواسته های ما را دارا نیستند.

یکی از متداول ترین راه ها برای بهبود این خواص ، آبکاری است . به همین دلیل معمولا لایه ای از فلز و یا آلیاژی که دارای خواص و مقاومت بهتری در برابر این شرایط است بر روی محصول مورد نطر نشانده می شود . آبکاری فلزات یکی از مهمترین و قدیمی ترین روش های پوشش دهی است .

 

ابکاری فلزات اصفهان

ابکاری فلزات اصفهان

مواد مناسب برای آبکاری فلزات  اصفهان:

مواد مورد استفاده جهت  آبکاری  بسته به ویژگی هایی که از محصول نهایی انتظار می رود ، تعیین می شوند .شرایط و چگونگی  انجام عملیات و حمام مورد استفاده نیز در این امر دخیل هستند .

در اینجا به مواد متداول مورد استفاده اشاره می شود:

  • کروم ، کروم ، پالادیوم یا آلیاژ پالادیوم
  • نیکل ، نیکل سیاه
  • نیکل ، طلا، کادمیوم ، نقره ، روتنیوم ، مس ، قلع ، پلاتین ،برنج و روی

ابکاری فلزات اصفهان

ابکاری فلزات اصفهان

 از چه فلزاتی در آبکاری فلزات اصفهان استفاده می شود؟

فلزاتی که در آبکاری مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از روی ، مس ، قلع و فلزات گرانبها مثل طلا نقره و پالادیوم .

آبکاری می‌تواند با یک فلز به تنهایی و یا با ترکیبی از چند فلز اتفاق بیفتد (آلیاژ) که می توانند ارزش افزوده آبکاری را بالا ببرند. قیمت ، ترکیب قطعه مورد نظر و نتیجه دلخواه ، سه فاکتور کلیدی و مهمی  هستند که در بیشتر عملیات ها مدنظر قرار می‌گیرند.

آبکاری فلزات چگونه اتفاق می افتد؟

آند و کاتد (کاتد: قسمتی که قرار است پوشش دهی الکتریکی شود) هر دو درون یک حمام الکترولیتی غوطه ور میشوند که این حمام یک محلول است و شامل نمک همان فلزی که قرار است لایه نشانی شود. یک جریان dc از میان این محلول عبور میکند و در نتیجه پدیده انتقال یون های فلزی به سمت سطح کاتد اتفاق می افتد که در نهایت روی قطعه متصل به کاتد می‌نشیند.

پدیده آبکاری الکتروشیمیایی تقریباً شبیه پدیده الکتروفرمینگ است که هر دو طبق جایگزینی الکتریکی عمل می‌کنند.

اما تفاوتشان در این است که: در آبکاری الکتریکی فلزی که نشانده می شود همان جنس فلزی است که قرار است آبکاری شود اما در الکتروفرمینگ یک پوسته از روی قطعه مورد نظر برداشته میشود و پس از اینکه پوسته برداشته شد شیء مورد نظر توسط آبکاری کاملاً مورد پوشش قرار می گیرد.

این امکان وجود دارد که پس از الکتروفرمینگ ، آبکاری روی آن انجام شود و به خاطر پوشش دهی که انجام می‌شود باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی یا جذابیت بهتر برای محصولات زینتی شود.

دو روش گفته شده می‌توانند هم به  صورت جداگانه و هم به عنوان دو روش مکمل مورد استفاده قرار گیرند.